Rekonstrukce hotelového webu

10 minut čtení

16. 3. 2020

Nam Hoai Do

V tomto článku se budeme zabývat oblastmi, na které byste se měli zaměřit, pokud modernizujete (nebo pořizujete úplně nový) web. V následujících řádcích si probereme, co by takový moderní hotelový web měl splňovat.

Čas, kdy je převážná většina hotelů z nařízení vlády uzavřena využívají hoteliéři po celé zemi k generálnímu úklidu nebo k rekonstrukci. Zamysleli jste se však, zda si rekonstrukci nezaslouží i Váš web či další digitální vybavení? Hotelový web bude totiž v následujících měsících klíčovým místem, skrz který byste měli prodávat. Prodej skrz něj je totiž mnohem ekonomicky výhodnější než skrze OTA portály.

Dobrý web musí být atraktivní…

Hotelový web musí být v první řadě líbivý. Jeho úkolem je ukázat Váš hotel v co nejlepším světle. Zároveň musí návštěvníkovi podat ucelený obraz o tom, jaké to je u Vás strávit víkend. Vytyčeným cílem je pak zmáčknutí tlačítka REZERVOVAT a dokončení celého procesu rezervace. Co ale dělá webovou prezentaci atraktivní a jak toho lze docílit?

Fotografie a video

Fotografie jsou objektivně nejdůležitějším obsahem hotelových webů a neměli byste investici do jejich pořízení podcenit. Není totiž nic horšího než krásné místo zachycené špatnou fotografií. Fotky jsou investice, která se Vám vrátí téměř okamžitě a budou Vaše zařízení prodávat léta. Fotografie hotelu bychom mohli rozdělit do dvou kategorií – ambientní a informativní.

Ambientní fotografie

Tyto fotografie slouží k navození pocitu a značky hotelu, které chcete komunikovat. Na ambientních fotografiích můžete být kreativní ve stylizaci i kompozicích. Není výjimkou, že se na těchto fotografiích objevují lidé.

Budeme-li konkrétní – prezentujete luxusní hotel s wellness? Asi by se na webu mělo objevit několik vkusných fotografií lidí, kteří ve wellnessu relaxují. Pokud se pyšníte svojí restaurací, doporučuje se mít nafocené jak její prostory, tak i jídlo.

Pro ambientní fotografie slouží ty nejreprezentativnější prostory Vašeho hotelu jako je lobby, restaurace nebo bar. Pokud se Váš hotel nachází navíc v krásném okolí, není na škodu přiložit i několik fotografií regionu. Ambientní fotografie najdou své uplatnění v rámci celého webu, kde je potřeba navodit atmosféru.

Příklad ambientních fotografií. Autorem je fotograf Jiří Lízler.

Informační fotografie

Tyto fotografie mají za úkol ukázat co nejobjektivněji, jak vypadají jednotlivé pokoje, společenské prostory, snídaně atd. Ty zákazníkovi přinášejí co nejucelenější přehled o službě, kterou nakupuje.

Informační fotografie jsou věcné a střízlivé a měly by se nacházet v popisu jednotlivých pokojů a služeb. V jejich počtu se nemusíte na webu krotit. Zákazník potřebuje co nejlepší přehled a tedy žádná fotografie nebude navíc. Naopak není nic horšího než pokoj, který má pouze 2 fotografie.

Informační fotografie využívejte v místech, kde to host čeká. Spoustu hotelových webu dělá chybu v tom, že tyto “strohé” fotografie pokojů umisťuje i do reprezentativní části stránek (jako například domovskou stránku), kam naopak patří fotografie ambientní.

 

Příklad informačních fotografií. Autorem je fotograf Jiří Lízler.

Video

V současné době je stále častější používání videa. Ta mohou být použita jak k ambientní, tak i informační funkci. Videa dokáží diváka zaujmout a zvýšit atraktivitu webu. Nezapomeňte však, že užití videa je datově mnohem náročnější, proto byste je neměli mít povolené pro mobilní návštěvníky.

Ve webovém řešení společnosti Mevris můžete přidávat video jak jako pozadí, tak i do popisu pokojů. (Webová stránka Zámku Lobeč).

Profesionální design

Ať už máte sebelepší obrázky, dohromady nebudou nic bez kvalitního designu. Dobrý design stránky zákazníkovi usnadní orientaci a servíruje mu informace v logicky a smysluplně. Dobrý designér umí rovněž odhadnout zaměření a segment Vašeho hotelu a přizpůsobit tomu barevnost, písmo a fotografie. Horská chata si přece jenom zaslouží trochu jiný design než hostel v Praze. Design na míru Vás může ale vyjít velmi draze (jako ostatně téměř vše na míru). Pokud tedy nemá Váš hotel velmi specifické požadavky a klientelu, je dnes již běžnou praxí provozovat web na některé z webových platforem. Ty nabízejí spoustu předem připravených šablon speciálně určených pro hospitality. Šablony můžete mnohdy upravit podle Vašich představ. Jejich hlavní výhodou je, že byly vytvořeny profesionálními designéry a již nevyžadují žádné další zásahy programátora. Na Vás je pouze výběr té správné, která bude dobře reprezentovat Vaše zařízení.

Responsivita webu

Struktura hostů se s časem proměňuje. S touto proměnou se proměňují i zařízení, ze kterých jsou prováděny rezervace. Podíl rezervací uskutečněný skrze mobilní telefony každým rokem stoupá. Vyhledávače upřednostňují weby připravené na mobil před těmi zastaralými. Váš web tedy musí být pro tato zařízení upravený. Pokročilá webová řešení responzivitu zajišťují zpravidla automaticky.

Dobrý web musí být informativní…

Kvalitní obsah (textový i obrazový) je zcela klíčový pro to, aby Vás návštěvníci v první řadě našli a v řadě druhé, aby je přesvědčil o kvalitách Vašich služeb. Na co tedy nesmíme zapomenout při tvorbě kvalitního obsahu na web?

Texty

Texty (v marketingu nazývané “copy”) jsou důležité jak pro Vaše hosty tak i pro internetové vyhledávače. Hosté při návštěvě webu očekávají, že se dozví o Vašem zařízení zpravidla více než se dozvěděli na OTA portálu. Nebuďte tedy být příliš struční, buďte však věcní. Můžete si dovolit také méně formální tón, popustit uzdu kreativity. Vše ovšem záleží na Vaší cílové skupině a na typu Vašeho zařízení. Jak jsme říkali výše, texty jsou zcela zásadní i pro internetové vyhledávače. Ty totiž pomocí robotů celý váš web “čtou” a zhodnocují kvalitu obsahu a množství klíčových slov. Proto by se měla ve Vašich textech objevit klíčová slova, která tito uživatelé na internetu vyhledávají. Pokud tedy provozujete “penzion v Krkonoších”. Měla by se v textu objevit nejen tato dvě slova, ale také například “rodinná dovolená”, “hory” nebo “lyžování”. To vše Váš web dostane výše ve výsledcích. Říkáte si, co může být těžkého na tom napsat dobrý text na web? Kdo se však někdy pokusil napsat něco delšího než mail, ví jistě, o čem je řeč. Tvorbu copy mají na starost specialisté, kterým se říká “copywriter”. Ti jsou schopni na základě marketingových poznatků Vaší cílové skupiny i poznatků z vyhledávání zajistit abyste měli správně napsané texty na míru. Pozor: Nikdy nekopírujte odstavce textu z jiných webů! Tato praxe je nejen neetická, ale je zároveň penalizována vyhledávači. Ty Vás pak mohou přestat umisťovat na předních příčkách výsledků.

SEO – optimalizace webu pro vyhledávače

Pokud chcete hosty dostat na svůj web, je ve Vašem zájmu, abyste se ve výsledcích vyhledávání umístili co nejvýš. K tomu slouží činnost zvaná Search Engine Optimization (zkráceně SEO). SEO je komplexní souhrn činností, které mají za cíl právě lepší umístění Vašich stránek ve vyhledávání. Toto je práce, na kterou byste si měli najmout profesionála. Ten Vám dokáže pomoci s technickou stránkou optimalizace, ale i s praktickou jako jsou výše zmíněné texty a klíčová slova. Ne na všechno ale potřebujete SEO specialistu. Některé optimalizace zvládnete nastavit s trochou úsilí sami. Pojďme se na ně podívat.
  • Založte svému hotelu profil na vyhledávačích a sociálních sítích: Řeknete tak vyhledávačům skrze založení profilu (Google Maps, Mapy.cz, Facebook, atd.), že Vaše zařízení existuje. Nezapomeňte na těchto profilech vyplnit kolonku “webová stránka”.
  • Pojmenujte sekce svého webu srozumitelně: Sekce pojmenujte je tak, aby uživatelé už při prvním pohledu věděli, kam je odkaz zavede. Pomůže to v orientaci jak lidem tak vyhledávacím robotům.
  • Poproste ostatní, aby na Vás odkazovali: Vyhledávače upřednostňují weby, na které odkazují jiné weby. Čím více reálných webů na Vás odkazuje, tím máte vyšší šanci se zobrazit ve výsledcích výš. Kdykoliv můžete, požádejte o umístění odkazu. Může to být na webech Vašich partnerů, na portálu Vašeho města nebo skrze databáze jako je například kudyznudy.cz.
  • Doplňte si meta popisky a klíčová slova: Klíčová slova jsou slova, která popisují nejlépe obsah stránky. Není třeba dodávat, že by se měla objevit i v samotném textu. Meta popis stránky je popis v kódu, který vyhledávači říká, o čem daná stránka pojednává. Kvalitní webové redakční systémy by Vám tuto funkci měly umožnit již v uživatelském rozhraní.
  • Propagujte Váš web: Může to být sice paradox ale viditelnost Vašeho webu na vyhledávači ovlivníte i tím, co děláte i mimo něj. Pokud jste například zakoupili tištěnou inzerci, díky které jste nasbírali tisíc nových návštěv na webu, vyhledávače si toho všimnou a budou vás umisťovat výše. Jednoduše proto, že jste populární. V tomto ohledu doporučujeme sociální sítě, které představují ideální kombinaci cenové dostupnosti a přesnosti cílení.

webovém řešení od Mevris můžete nastavit základní SEO parametry pro všechny používané jazyky bez nutnosti zasahovat do kódu nebo kontaktovat správce webu.

Dobrý web musí mít možnost rezervace…

Připomínat, že na hotelovém webu by mělo být možné provést rezervaci, se může zdát být nošením dříví do lesa. I přesto dnes překvapivě spoustu ubytovacích zařízení tuto možnost nenabízí a místo toho své zákazníky odkazují na email nebo do náruče OTA portálů. 

Důvodem může být technická náročnost takového řešení. Dnes již však existují hotová softwarová řešení, která lze snadno umístit na web vložením části připraveného kódu. Tato řešení se nazývají Internet Booking Engine.

V tomto systému nastavíte ceny, pokoje, fotografie a popisy. Kdykoliv uživatel provede rezervaci, booking engine Vás na to upozorní. Pokud chcete celý proces ještě více zjednodušit, pořiďte si booking engine, který je napojený přímo na Váš hotelový systém. Vše pak můžete nastavovat a spravovat na jednom místě.

Booking engine od společnosti Mervis synchronizuje ceny, fotografie a nastavení pokojů přímo z hotelového systému a rezervace posílá rovnou do hotelových štaflí.

Dobrý web musí být bez starostí…

Zabezpečení webu je základ

Standardem dnešní webové komunikace je protokol HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure). Ten zajišťuje mnohem vyšší stupeň zabezpečení díky pokročilému šifrování SSL certifikací. Poznáte to tím, že tyto weby mají napsané „https://“ před doménoju a jsou označeny zámečkem. Internetové prohlížeče všechny weby, které tuto certifikaci nemají, automaticky označují za nezabezpečené a varují před zadáváním jakýchkoliv citlivých údajů do těchto webových stránek. A to není zrovna nálepka, kterou chcete, pokud po uživateli při rezervaci požadujete údaje z kreditní karty.

Weby od společnosti Mevris mají v základu zabezpečení pokročilým SSL certifikátem, který zaručuje nejvyšší stupeň šifrování komunikace mezi uživatelem a serverem.

Jednoduchá správa a rychlé úpravy

Kvalitní hotelový web by měl být bez ohledu na jeho atraktivitu především bezstarostný a měli byste zvládnout úpravy obsahu sami. K tomu slouží redakční systémy, které nabízejí jednoduché uživatelské rozhraní pro správu obsahu.

S hotelovým webem se rovněž pojí prezentace ubytování. Pokud je webové řešení synchronizované s rezervačním systémem, dokáže sám synchronizovat údaje, fotografie a ceny přímo na web. Vy tak nemusíte zadávat vše dvakrát nebo se strachovat, zda nemáte na webu zastaralé popisky. Vše jako články, fotografie pokojů, popis nebo ceny spravujete jednoduše z jednoho místa.

Cena webu na míru vs. ze šablony

Web na míru znamená relativně vysokou počáteční investici a pak relativně nízké průběžné investice do hostingu. Ovšem stejně jako náklady auta netvoří jen benzín, náklady webu netvoří jen platba za server. Započítat musíte i údržbu a případnou technickou podporu. Nechávat neaktuální a špatně zabezpečený web je v dnešní době kybernetická katastrofa.

Druhou možností je pořídit si web v jednom z redakčních systémů jako jsou například wix nebo squarespace. Jejich výhodou je nulová počáteční investice. Vše je placeno formou měsíčního paušálu, který v sobě zahrnuje hosting, aktualizace i zabezpečení. Nevýhodou těchto řešení je ovšem nulová synchronizace s Vaším hotelovým softwarem. Kdykoliv změníte v hotelovém systému jeden pokoj, budete jej muset změnit i v redakčním systému. Proto se hotelům cenově nejvíce vyplatí pořídit si web, který má možnost napojení na rezervační systém. V redakčním systému od Mevrisu se vše automaticky synchronizuje z hotelového systému přímo na web během několika vteřin.

Závěr

V tomto průvodci jsme si stručně shrnuli základní požadavky, které musí mít každý moderní hotelový web. Tento článek by Vám měl napovědět, na co si dát pozor při výběru webu a při práci s ním, ať už se rozhodnete pro web na míru nebo web od poskytovatele hotelového systému jako je například Mevris. Nezapomeňte že k tomu, aby se k Vám hosté vraceli, nestačí být pouze online, ale je potřeba pečlivě budovat svoji online prezentaci.

Pokud i Vy potřebujete nový web a online rezervační formulář, ozvěte se nám. Naše firma má dlouholeté zkušenosti nejen ve webdesignu. Spolu dokážeme přivést více zákazníků na Váš web.

Sdílet článek

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Související články